2013 januárjától lépett érvénybe az a kormányrendelet, mely szerint:
“az energetikai tanúsítvány akkor érvényes, ha a dokumentumot kiállító szakember a tanúsítványt a Dokumentációs Központ részére megküldi, egy elektronikus alkalmazáson keresztül.”
Ez az alkalmazás az e-tanúsítás, amely az Országos Építésügyi Nyilvántartás részeként működik. Célja az energiatanúsítványok országos nyilvántartásának megalapozása, és internetes felület biztosítása a tanúsítványok feltöltéséhez.
Az ingatlan tulajdonosának ezzel nincsen feladata. A feltöltést csak és kizárólag a kiállító szakember végezheti. Az e-tanúsítás alkalmazás a feltöltött adatok alapján elvégzi az energetikai tanúsítvány szakmai és formai ellenőrzését, nyilvántartásba vételét és hitelesítését is.
A hiteles energetikai tanúsítvány PDF formátumban áll elő, amelynek az első oldala az e-tanúsítás alkalmazás által létrehozott azonosító kóddal rendelkező összefoglaló előlap, és utána következik a feltöltött fájl teljes tartalma.
A feltöltéskor, legutolsó lépéseként keletkezik a HET szám (a Hiteles Energetikai Tanúsítvány rövidítése). A HET a tanúsítvány jobb felső sarkában található. Ezt a számot be kell írnia majd a jogászoknak szerződésbe.
Mivel csak néhány éve van jelen hazánkban, az energetikai tanúsítvány nem közismert tényező az ingatlan adás-vétel során. Erre a dokumentumra illetve a számára a jogásznak van szüksége az adás-vételi, bérleti szerződés megírásakor, aláírásakor.
Van lehetőség az utólagos beírására az ügyvéd részéről hiánypótlás címén.
Fontos, hogy megfelelően tájékozódjunk arról, hogy ha eladni vagy tartósan bérbe adni szeretnénk ingatlanunkat akkor szükséges-e, hogy megcsináltassuk az energetikai tanúsítványt. Nehogy később problémánk legyen belőle.