Energiatanúsítvány: Kérdések és válaszok

Az energetikai tanúsítvány Budapest készítése során vannak bizonyos kérdések amelyek gyakran felmerülnek, nézzünk néhány ilyen gyakran ismételt kérdést és választ.


energetikaitanusitvany

    Kinek a kötelessége elkészíttetni az energiatanúsítványt?

  • Ha egy meglévő ingatlant szeretnénk eladni vagy bérbe adni akkor az eladó vagy bérbe adó kötelessége elkészíttetni az energetikai tanúsítványt. Új építésű ingatlanoknál pedig az építtetőnek kell megcsináltatnia.
  • Mikor csináltassam meg az energetikai tanúsítványt és mennyi ideig érvényes?

  • Az energiatanúsítvány 10 évig érvényes, ezért elkészíttetését érdemes nem az utolsó pillanatra hagyni, hogy ne legyen kapkodás, amikor már adásvételi szerződésre kerül a sor. Abban az esetben, ha még valamilyen korszerűsítést (például nyílászárók cseréje, külső falak hőszigetelése, fűtés korszerűsítés) tervezünk az eladás előtt akkor csak a felújítás után csináltassuk meg.
  • Milyen adatokra van szükség, hogy elkészülhessen az energetikai tanúsítvány?

  • Az ingatlan tulajdonosának nevére és állandó lakcímére, az ingatlan pontos alapterületére és helyrajzi számára. Minden további adatot szakemberek állapítanak meg a helyszíni felmérés során.
  • Szükséges-e az energiatanúsítvány az 50 négyzetméternél kisebb alapterületű lakásokra is?

  • Igen szükséges. A törvény úgy szól, hogy az 50 négyzetméternél kisebb hasznos alapterületű önálló épületekre nem kötelező az energetikai tanúsítvány. Ezért társasházi lakások esetében mindenféleképpen el kell készíttetnünk akkor is ha az adott lakás alapterülete nem haladja meg az 50 négyzetmétert.
  • Mikor lesz szükség az energiatanúsítványra?

  • Az energetikai tanúsítvány számát (HET szám) az adásvételi szerződés aláírásakor kéri az ügyben eljáró Ügyvéd, hiszen ennek a számnak 2012 január elseje óta be kell kerülnie a szerződésbe. A papír formátum tanúsítványt pedig a birtokba adáskor kell átadnunk a vevőnek.

Nagy Nikoletta